Sveriges största sortiment

Fri frakt över 399:-

Beställningar innan 14.00 på vardagar skickas samma vardag.

Villkor

[custom_search]

Villkor och policys för Nikoteket.se

  1. Inledning

Denna webbplats, www.nikoteket.se, ägs och drivs av Fix Godis Och Tobak, med organisationsnummer 770326-0716. Genom att använda denna webbplats godkänner du dessa villkor och policys.

  1. Kontaktinformation

Fix Godis & Tobak, E-post: kundtjanst@nikoteket.se, Telefon: 070-279 05 86, Postadress: Ringvägen 42, 614 31 Söderköping. Besöksadress: Slöjdgatan 3, 11157 Stockholm.

  1. Leveransområde

Vi levererar endast inom Sverige.

  1. Åldersgräns

Alla kunder måste vara 18 år eller äldre för att handla från Nikoteket.se, även för nikotinfria produkter. Ålderskontroll sker vid kassan genom BankID. Vi kan även utföra stickkontroller. Vid misstanke om lagbrott eller om köparen inte uppfyller ålderskravet förbehåller vi oss rätten att avbryta beställningen.

  1. Betalningsmetoder

Vi accepterar betalningar via Swish, Banköverföring, Kort och faktura via vår betalningspartner Payson, som ägs av Svea Bank.

  1. Returer och återbetalningar

Vid returer och återbetalningar, vänligen kontakta oss så snart som möjligt efter mottagning. Om produkten har öppnats, förbehåller vi oss rätten att neka återbetalning. Reklamationer skall ske till kundtjanst@nikoteket.se.

  1. Leverans

Beställningar levereras från våra lager i Stockholm och Söderköping via Postnord. Upphämtning i butik i Stockholm är också möjligt.

  1. Dataskydd

Vi efterlever GDPR och sparar inte kundinformation längre än nödvändigt. När du lägger en beställning eller kommunicerar via e-post sparas dina uppgifter i upp till ett år. Om du vill att dina uppgifter tas bort, kontakta oss på kundtjanst@nikoteket.se.

  1. Reklamation

Vid fel på en produkt, vänligen kontakta oss så snart felet upptäcks. Vi kan erbjuda återbetalning eller ersättande produkt beroende på situationen.

  1. Produktgaranti

Vi garanterar minst 2 månaders hållbarhet före bäst före-datum vid leverans. Vid defekter på produkten åtgärdar vi detta, antingen genom att skicka ny produkt eller genom återbetalning.

  1. Klagomål

Alla klagomål skickas till kundtjanst@nikoteket.se. Om nödvändigt eskaleras ärendet till butikschef eller ägare.

  1. Lagersaldon

Vi förbehåller oss rätten att produkter kan vara slut eller att lagermängden kan skilja sig från det som anges på webbplatsen. I sådana fall kontaktar vi kunden via e-post eller telefon.

  1. Leveranstider

Beställningar skickas på vardagar, måndag till fredag. Order som inkommit före 14:00 skickas samma dag. Normal leveranstid med Postnord är 2-3 arbetsdagar, men kan variera beroende på olika faktorer.

  1. E-postkommunikation och nyhetsbrev

Genom att skicka ett e-postmeddelande till oss eller genom att göra en beställning registrerar du dig automatiskt för vårt nyhetsbrev. Vi sparar e-postkommunikation i upp till ett år. Om du vill avregistrera dig från vårt nyhetsbrev, klicka på avregistreringslänken i e-postens fotnot eller kontakta vår kundtjänst via www.nikoteket.se/kundtjanst/.

Vi förbehåller oss rätten att ändra dessa villkor och policys när som helst och utan förvarning.

Allmänna villkor

Nikoteket AB, org.nr. 559397-8009 (”Nikoteket”) driver e-handeln/webbplatsen Nikoteket.se (”Webbsidan”). Via Webbsidan kan du handla varor från Nikoteket.

Dessa allmänna villkor (”Villkoren”) gäller när du som kund (”Kund”) gör en beställning via Webbsidan. I samband med att Kunden genomför ett köp via Webbsidan godkänner Kunden därmed Villkoren inklusive Nikotekets integritetspolicy (se www.nikoteket.se/integritetspolicy).

Genom att godkänna Nikotekets Villkor bekräftar Kunden att han/hon har fyllt 18 år och är myndig och har full juridisk rätt att ingå avtal med annan part. Personer under 18 år får inte handla på Webbsidan. Beställning som görs i annan persons namn (urkundsförfalskning), eller på annat sätt som medför att Nikoteket riskerar lida ekonomisk skada, polisanmäls.

Bestämmelserna i bl.a. konsumentköplagen (2022:260) samt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler tillämpas på samtliga köp som konsumenter gör via Webbsidan.

Nikoteket strävar efter att informationen på Webbsidan alltid ska vara så korrekt som möjligt, men reserverar sig dock för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbsidan, såsom exempelvis fel i produktbeskrivning, innehållsförteckning, felaktiga priser, och/eller felaktig information angående om en vara finns i lager. Nikoteket har rätt att korrigera sådana eventuella fel och att ändra eller uppdatera informationen när som helst. Nikoteket ansvarar inte för information inklusive bilder på Webbsidan som kommer från tredje part.

Webbplatsen och allt innehåll ägs av Nikoteket eller dess licensgivare. Informationen är skyddad enligt lagen om upphovsrätt samt gällande marknadsföringslagstiftning. Informationen är därigenom skyddad av lagstiftning via exempelvis immaterialrättsliga och marknadsrättsliga lagar. Det innebär att varumärken, företagsnamn, produktnamn, bilder och grafik, design, layout och information om produkter, tjänster och annat innehåll som publiceras på Webbplatsen inte får kopieras eller användas utan att vi på förhand lämnat vårt skriftliga samtycke till detta.

Via webbplatsen kan du köpa varor från Nikoteket. För att kunna göra ett köp via Webbsidan måste Kunden acceptera Villkoren (“Allmäna villkor”, “Köpvillkor”). Genom att acceptera Villkoren förbinder sig Kunden att följa Villkoren i sin helhet, samt godkänner att den tagit del av informationen om personuppgifter och samtyckt till användningen av personuppgifter och cookies enligt Nikoteket  integritetsspolicy. Läs mer via Integritetspolicy.

Nikoteket förbehåller sig rätten att uppdatera, ändra eller ersätta någon del av dessa användarvillkor genom att posta uppdateringar och/eller ändringar på vår webbplats. Eventuella nya funktioner eller verktyg som läggs till den nuvarande butiken ska också vara föremål för användarvillkoren.

Varje ändring publiceras på Webbplatsen och gäller från att du har accepterat Villkoren genom en ny beställning alternativt 10 dagar efter att Nikoteket informerat dig om ändringarna, för det fall ändringarna är av sådant slag att Nikoteket behöver informera om dem.

Eftersom vi har rätt att ändra dessa Villkor rekommenderar vi även att du sparar en kopia av de Villkor som gäller för just ditt köp. Det är ditt ansvar att regelbundet kontrollera denna sida för förändringar. Din fortsatta användning av eller åtkomst till webbplatsen efter att ändringar har publicerats utgör acceptans av dessa ändringar.

1. Användarkonto

Kunden kan skapa ett användarkonto och kommer då att bli ombedd att uppge vissa personuppgifter. Kunden bekräftar att de uppgifter som Kunden fyller i är korrekta och fullständiga. Kunden ansvarar själv för felaktigt ifyllda uppgifter. Läs mer om Nikotekets behandling av personuppgifter under Integritetspolicy.

Misstänker Nikoteket att Kunden missbrukar sitt användarkonto eller sina inloggningsuppgifter eller annars bryter mot Villkoren har Nikoteket rätt att utestänga Kunden. Vidare har Nikoteket rätt att ta fram nya inloggningsuppgifter till Kunden.

Det är Kundens ansvar att ingen annan än Kunden kan använda Kundens inloggningsuppgifter och Kunden får därigenom inte visa användarnamn och lösenord för någon annan. Inloggningsuppgifterna ska förvaras på ett sådant sätt att obehöriga inte kan få tillgång till dessa. Misstänks någon obehörig ha fått tillgång till dessa inloggningsuppgifter så ska Kunden omgående anmäla det till Nikoteket. Underlåter Kunden att göra en sådan anmälan ansvarar Kunden för alla köp som gjorts med Kundens inloggningsuppgifter.

 

1. Beställning

Genom att slutföra en beställning accepterar du dessa Villkor. Varje beställning och Kund granskas även manuellt för högsta säkerhet, eftersom tobak är en vuxen-produkt. 

Observera att du måste vara 18 år för att ingå avtal med Nikoteket och att avtal endast ingås med konsumenter med leveransadress i Sverige. 
Genom att godkänna Nikotekets Villkor bekräftar Kunden att han/hon har full juridisk rätt att ingå avtal med annan part samt har fyllt 18 år och är myndig. Personer under 18 år får inte handla på Webbsidan.

Nikoteket tillåter inte heller beställningar eller köp på Webbsidan från personer utanför Sveriges gränser. Nikoteket ordermottagning är helt anpassad för svenska lagmässiga förhållanden och vi kommer inte att behandla beställningar som Nikoteket upptäcker kommer från personer utanför Sverige.

Nikotekets tjänst får endast nyttjas av privatpersoner. Nikoteket förbehåller sig rätten att neka en beställning vid misstanke om att beställningen inte avser Kundens privata bruk. Vid misstanke om att Kunden eller Kundens order inte uppfyller Nikotekets villkor, eller vid misstanke om andra typer av oegentligheter eller missbruk av tjänsten, förbehåller sig Nikoteket rätten att neka eller ändra en Kunds beställning.

2. Köpavtal

När Kunden slutfört en beställning av Nikoteket kommer Nikoteket att skicka en preliminär orderbekräftelse per e-post till Kunden. Denna preliminära orderbekräftelse genereras automatiskt av Nikoteket utan manuell översyn.

Ett avtal om köp ingås först när Nikoteket slutligt bekräftat Kundens beställning, vilket sker per e-post efter det att Nikoteket kontrollerat Kundens ålder samt korrigerat eventuella felaktigheter av t.ex. angivet pris, leveranstid etc.

3. Pris- och produktinformation

Nikoteket strävar efter att informationen på Webbsidan alltid ska vara korrekt men reserverar sig för slutförsäljning samt eventuella bild- och skrivfel på Webbsidan såsom exempelvis fel i produktbeskrivning, felaktigt pris och felaktig information om lagerstatus.

Nikoteket förbehåller sig vidare rätten att när som helst korrigera sådana fel och att ändra eller uppdatera informationen. All bildinformation ska ses som illustrationer och kan inte garanteras återge varans exakta utseende eller beskaffenhet.

Nikoteket ansvarar inte för information inklusive bilder på Webbsidan som tillhandahålls från tredje part.

Personer som är under 18 år får inte beställa på Webbsidan. För att beställa behöver du styrka din ålder genom att verifiera den med BankID i kassan. Detta gör vi eftersom produkterna är reglerade och endast avsedda för vuxna personer (18 år eller äldre).Det är inte heller tillåtet att köpa produkter till de som är under 18 år och i samband med leverans kommer även en ålderskontroll att ske av mottagaren av produkterna.

Handlingar som Nikoteket anser utgör ett brottsligt förfarande, såsom beställning i annan persons namn, kommer att polisanmälas. Vid misstanke om oegentligheter eller missbruk av vår beställningsfunktion förbehåller sig Nikoteket alltid rätten att neka ett köp.

För att få mer information om Mobilt BankID hänvisar vi dig till din bank eller till BankIDs hemsida: https://support.bankid.com/sv.

Samtliga priser som anges på Webbsidan är i svenska kronor inklusive mervärdesskatt (moms). Till priserna kan frakt tillkomma, beroende på vilket leveransalternativ du väljer. Priserna inkluderar en fri retur inom Sverige. Särskilda avgifter kan tillkomma för faktura-upplägg, delbetalning samt för outlösta paket. 

Den totala kostnaden för din beställning beräknas automatiskt baserat på dina val och presenteras innan du slutför beställningen. Eventuella felaktigt angivna priser kan komma att korrigeras i samband med Nikoteket bekräftelse av din beställning till din e-postadress.

Betalning på Webbsidan sker via Nikotekets samarbetspartner Qliro (publ) (556962-2441, Sveavägen 151, 113 46 Stockholm) (”Qliro”). Genom Qliro kan du som konsument betala genom de sätt som anges på Webbsidan, till exempel genom  kortbetalning, Swish, faktura, delbetalning samt direktbetalning genom din bank.

Nikoteket tar inte ut någon extra avgift för något av betalningsalternativen. Qliro kan komma att ta ut avgifter för betalningsalternativen men anger det i sådant fall i samband med köpet. 

I kassan behöver du ange viss  information om dig själv som används av Qliro för att kunna identifiera dig. Vilken information som du behöver ange för att uppnå identifiering kan variera mellan olika köptillfällen och kunder. Genom att lämna informationen i kassan godkänner du även Qliros villkor.

Qliro Checkout gör det enkelt, flexibelt och tryggt för Kunden att handla på nätet. En finess med Qliro Checkout är att de skiljer på köp och betalning. Först bekräftar Kunden sitt köp och sedan väljer Kunden hur denne vill betala. Genom att besvara ett par frågor identifierar Kunden sig enkelt och kan välja den betalmetod som passar Kunden bäst. Vilka betalsätt som erbjuds Kunden kan variera och påverkas även av Qliros kreditbedömning av Kunden.

Mer information och fullständiga villkor om Qliros betalsätt finns på Qliro.com

1.1 Kortbetalning

Vid kortbetalning accepteras följande betalkort: Mastercard, Visa och American Express. Qliros kortbetalning uppfyller kraven för PCI DSS och har en säker kortbetalning via 3D Secure-standarden. Nikoteket har även en säker anslutning på de sidor konsumenten lämnar sina personuppgifter.

1.2 Faktura eller delbetalning

Vid betalning genom faktura eller delbetalning tar Qliro en kreditupplysning, men den påverkar inte din kreditvärdighet och är inte synlig för andra som begär kreditupplysning, t.ex. banker. När du har identifierats visar Qliro vilka alternativ som är tillgängliga för dig. Vid fakturabetalning gäller 14 dagars betalningstid. Mer information och fullständiga villkor för faktura och delbetalning via Qliro hittar du  här.

Leveransen av Kundens varor sker, om inte annat anges, till den adress Kunden angivit. Observera att Nikoteket enbart levererar till adresser i Sverige och att du maximalt kan köpa 10 stockar per beställning och dag. I samband med leverans verifieras åldern på mottagaren för att säkerställa att denna är över 18 år.

Nikoteket godkänner inte köp/beställningar på Webbsidan från personer utanför Sveriges gränser då vår verksamhet är anpassad för svenska lagmässiga förhållanden. Därför behandlar Nikoteket inte beställningar som vi ser kommer från personer utanför Sverige.

1. Leverans och frakt

Nikoteket erbjuder olika leveransalternativ som alla presenteras i kassan (till exempel paket, hemleverans och hämta själv). Du som kund väljer själv vilket leveransalternativ som ska användas för den aktuella beställningen. Kostnaden för leverans beror på val av fraktalternativ, vilka presenteras för Kunden i kassan.

Här nedan kan du läsa om alla fraktsätt vi erbjuder:

1.1 Postnord Varubrev

  • Direkt till din brevlåda
  • Leverans över hela landet

Är man inte hemma ställs försändelsen utanför dörren eller hängs på postlådan i en vädersäker e-handelspåse. Detta val finns för alla i hela Sverige till alla postnummer och adresser. Maxantal dosor du kan köpa och välja denna tjänst är 33 st (tre stockar).

2. Leveranstid

Normal leveranstid är 1 – 3 arbetsdagar från det att vi har bekräftat din beställning via e-post. Generellt gäller att leveranstiden för beställningar registrerade före kl. 14.00 en arbetsdag, räknas från samma arbetsdag. Registreras beställningen efter kl. 14.00 en arbetsdag räknas leveranstiden istället från nästföljande arbetsdag. Vid beställningar som registreras under helgdagar räknas leveranstiden från den första arbetsdagen efter avslutad helgdag. I samband med att din order skickas från Nikoteket skickas ett mail till angiven e-postadress.

Om du inte fått din beställning efter 3 arbetsdagar, kontakta vår kundservice på kundtjanst@nikoteket.se eller telefon 070-279 05 86 så hjälper vi dig.
Skulle Nikoteket av någon anledning inte kunna leverera din beställning och har meddelat detta har du möjlighet att häva köpet genom att kontakta vår kundservice enligt ovan.

Vid händelse av försenad eller hävd leverans är ersättning begränsad till redan erlagd betalning.

3. Outlösta paket/försändelser

Paket levererat till ombud återsänds till Nikoteket om det inte har hämtats ut inom 7 dagar från det att paketets ankomst aviserats till dig. Om detta sker debiteras du en avgift på 299 kr för kostnader hänförliga till Nikotekets administration, frakt, returfrakt och hantering. Outlösta paket betraktas normalt inte som ett utnyttjande av ångerrätten.

När du som konsument handlar varor på internet har du som huvudregel alltid 14 dagars ångerrätt på ditt köp enligt lag (2005:59) om distansavtal och avtal utanför affärslokaler. Detta innebär att du inom 14 dagar från det att du tagit emot varan måste meddela Nikoteket att du utnyttjat din ångerrätt. Du ska därefter utan dröjsmål och senast 14 dagar efter ditt meddelande skicka varan i retur.  

Ångerrätten löper från den dag du tagit emot varan och gäller under förutsättning att varan returneras till Nikoteket i ett väsentligt oförändrat skick. Det innebär att du inte får använda varan, ta bort etiketter eller bryta eventuella förseglingar annat än vad som är nödvändigt för att undersöka varan (fastställa varans art, egenskaper eller funktion).

Returnerar du en oanvänd vara med obrutna etiketter samt originalförpackning inom ångerfristen återbetalar Nikoteket betalt belopp till dig snarast och senast inom 14 dagar från den dag Nikoteket tog emot varan. Nikoteket kommer använda samma betalningsmedel för återbetalning som du själv använt för beställningen.

Om produktens kvalitet har påverkats till följd av att du har hanterat den mer än vad som är nödvändigt för att undersöka dess egenskaper eller funktioner, har Nikoteket rätt att göra avdrag på återbetalningen motsvarande varans värdeminskning.

1.1 Nyttjande av ångerrätten

För att kunna ångra/returnera varan ska du kunna styrka ditt köp från Webbsidan (med ex. orderbekräftelsen/kvittot kunden mottagit i samband med beställning) med den medföljande retursedeln (har du tappat bort den, kontakta kundservice så skickar vi en ny).

För att kunna utnyttja ångerrätten bör varan skickas tillbaka till Nikoteket i sin originalförpackning. Nikoteket ersätter inte uppkomna kostnader för returfrakt på grund av att du inte använt retursedeln. Du står för självrisken för de varor du returnerar. Nikoteket rekommenderar därför att du paketerar varan på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas under transporten.

När vi mottagit din retur och inlett återbetalning skickas en bekräftelse via e-post. För frågor kring dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid ångerrätt, kontakta Nikotekets kundservice på Kundtjanst@nikoteket.se eller telefon 070-279 05 86. När du kontaktar oss ombeds du uppge ditt ordernummer som anges i orderbekräftelsen.

Du kan också meddela Nikoteket utnyttjande av ångerrätten genom att fylla i och posta Konsumentverkets ångerblankett till Nikoteket. Blanketten skickas sedan till följande adress:

Nikoteket AB

Slöjdgatan 3
11157 Stockholm

En vara som avviker från avtalet eller på annat sätt inte motsvarar den beskrivning som Nikoteket har lämnat, kan du som konsument reklamera till Nikoteket. I sådant fall är du välkommen att kontakta Nikoteket kundservice på Kundtjanst@nikoteket.se eller telefon 070-279 05 86 som skickar en retursedel till din adress. 

1.1. Reklamationsrätt

Reklamationsrätten omfattar endast ursprungliga fel (och inte fel som t.ex. beror på att varans normala hållbarhetstid passerats eller som uppkommit pga. normalt slitage). Meddelande om felet ska lämnas till Nikoteket inom skälig tid från det att du upptäckte eller borde ha upptäckt felet samt alltid senast tre år från det att du tagit emot varan. Nikoteket rekommenderar därför att du kontrollerar varan noggrant direkt vid mottagandet.

Beroende på produktfel (ex. lukt/smak på snuset) kan vi kräva att du returnerar produkten till oss. Du står självrisken för varor du returnerar. Nikoteket rekommenderar därför att du paketerar varan på ett sådant sätt att den inte riskerar att skadas under transporten. Varan ska, om möjligt, returneras oanvänd med oskadad originalförpackning (du bör t.ex. inte skriva, tejpa eller sätta frimärken på originalförpackningen).  

För ärenden rörande en transportskada ska kunna handläggas på snabbast möjliga sätt ber vi dig att behålla produktens emballage så att detta kan besiktigas. För att kunna returnera varan ska du vidare kunna styrka ditt köp från Webbsidan, t.ex. genom orderbekräftelsen/kvittot som Nikoteket skickat till den e-postadress du angett i samband med din beställning. När vi mottagit din retur skickas en bekräftelse via e-post. Beroende på skadans omfattning företas t.ex. omleverans, avhjälpande eller prisavdrag. I sista hand kan återköp förekomma. Vid godkänt återköp ersätter Nikoteket dig för kostnaden för varan med undantag för kostnader för eventuellt uppkommen returfrakt på grund av att du inte använt retursedeln.

För anspråk på annan ersättning, utöver kostnaden för varan, ansvarar Nikoteket enligt vad som följer av konsumentköplagen.

För frågor kring dessa Villkor eller tillvägagångssätt vid reklamationer, transportskador etc., kontakta Nikotekets kundservice på Kundtjanst@nikoteket.se eller telefon 070-279 05 86. När du kontaktar oss ombeds du uppge det ordernummer som anges i orderbekräftelsen.

1.2. Retur av rabatterade varor

Vid köp som berättigar till gåva eller extra rabatt betraktas värdet av gåvan eller den extra rabatten som en generell rabatt på hela beloppet vid köptillfället. Om någon del av köpet byts och/eller returneras värderas returnerade varor till köpeskillingen minus sin relativa andel av den generella rabatten.

Vid byten sker ingen omräkning av den ursprungliga grunden för gåva eller rabatt. Kampanj eller erbjudande om sådan gåva eller extra rabatt är endast tillgängliga för nya köp via Webbsidan och kan inte erhållas retroaktivt. Gåva eller rabatt kan inte överföras till annat köp och kan inte tillgodoräknas vid byte till annan vara.

1.3 Tillämplig lag och tvist

Nikoteket följer Allmänna reklamationsnämndens rekommendationer. Vid en eventuell tvist mellan Nikoteket och en konsument kan ärendet hänskjutas till Allmänna reklamationsnämnden för avgörande. Allmänna Reklamationsnämnden nås antingen via hemsidan www.arn.se eller genom adress:

Box 174
101 23 Stockholm.

Du kan även ta ditt ärende via EU:s online plattform för tvistlösning som du når via http://ec.europa.eu/consumers/odr.

I sista hand kan tvist lösas av allmän domstol, varvid Stockholms tingsrätt ska vara första instans.

Nikoteket är inte skyldigt att fullgöra köpavtal eller prenumeration om fullgörandet försvåras till följd av en händelse utanför Nikoteket rimliga kontroll (t.ex. ändrad lagstiftning, myndighetsåtgärd, strejk, blockad, sabotage, pandemi, krig, terrorism, brand, översvämning, naturkatastrof eller annan extraordinär händelse). Dessa omständigheter befriar Nikoteket från skyldigheten att utge skadeståndsersättning och har omständigheten varat längre än två månader har både du och Nikoteket rätt att häva köpet med omedelbar verkan.

Nikoteket AB

Slöjdgatan 3
111 57 Stockholm

Org.nummer: 559397-8009

Momsregistreringsnummer: SE559397800901

E-post: kundservice@nikoteket.se

Telefon: 010-123 45 67